HOME   AKTUALNOŚCI   KONTAKT

Historia i cele

Historia, działalność...

Klub Turystyki Rowerowej

Za początek naszej grupy można uznać rowerową pielgrzymkę do Częstochowy w roku 1998. Wówczas wyzwanie to podjęło siedmiu śmiałków, m.in. Tomasz Wójcik, Piotr Zieliński, Waldemar Dynowski i inni. Sukces tej wyprawy zainspirował uczestników do stworzenia zorganizowanej grupy miłośników dwóch kółek.

Zespół ów wszedł w struktury powstałego trzy lata wcześniej Sokoła-Świata Pracy (stowarzyszenia blisko związanego z NSZZ Solidarność próbującego nawiązywać do tradycji przedwojennego Sokoła, tworząc od 2001 roku Sekcję Turystyki Kolarskiej (STK). Jej pierwszym i wieloletnim Kierownikiem był Waldemar Dynowski. Z czasem STK rozrastała się, powiększał się również zakres jej działania. Kalendarz imprez rozrósł się od kilku do około dwudziestu wyjazdów w roku, zaś liczebność Sekcji wahała się od kilkunastu do prawie 40 członków. Sztandarowym wyjazdem była rowerowa pielgrzymka do Częstochowy, którą przez kilkanaście kolejnych lat organizował Tomasz Wójcik, później zajął się tym Jerzy Wróbel.

W ramach Sokoła Świata-Pracy działała również Sekcja Sportowa, której kierownikiem był Bogdan Banaś. Sekcja ta zajmowała się m.in. organizacją Pucharu Tarnowa MTB, biegów ulicznych czy biegów narciarskich. W roku 2010 Sekcja ta opuściła szeregi Sokoła Świata-Pracy i stała się samodzielnym Stowarzyszeniem Sportowym Sokół Tarnów zajmującym się wyłącznie działalnością sportową.

W styczniu 2012 zdecydowana większość również naszych członków zrezygnowała z członkostwa w Sokole Świecie-Pracy chcąc skupić się na sprawach związanych tylko z naszymi rowerowymi zainteresowaniami. Nasza działalność kontynuowana była w ramach PTTK Oddział Ziemi Tarnowskiej działając jako Klub Turystyki Rowerowej Sokół Tarnów. Prezesem klubu był Piotr Zieliński, Wiceprezesem Andrzej Witek. W roku 2020 na zebraniu założycielskim w dniu 27 listopada zdecydowaliśmy o założeniu własnego Stowarzyszenia Klub Turystyki Rowerowej Sokół Tarnów. Wybraliśmy Zarząd w składzie: Andrzej Witek - Prezes, Wiesław Klisiewicz - Wiceprezes, Krzysztof Grzegórzko - członek Zarządu, Marta Piętowska - członek Zarządu, Katarzyna Kojder - członek Zarządu, Komisję Rewizyjną utworzyły panie Bożena Szwala-Mazurkiewicz (przewodnicząca) oraz Beata Mojek. Osobowość prawną, wpis do KRS uzyskaliśmy 30.12 2020 r.

Od początku podstawą działalności naszego Klubu była i jest organizacja wycieczek rowerowych, zarówno tych krótkich w najbliższe okolice Tarnowa, jak i wielodniowych rajdów w różne regiony Polski i poza jej granice. Nasza grupa może pochwalić się spektakularnymi wyczynami swoich członków i sympatyków będących zaawansowanymi cyklistami, np. zdobyciem przylądka Nordkapp (Norwegia), przylądka Capo de Roca (Portugalia), pielgrzymkami do Rzymu, Medżugorie i Fatimy, wyjazdami na Sycylię, do krajów nadbałtyckich, Bułgarii, Portugalii, Ukrainy, Niemiec, Danii (Bornholm), Islandii czy na Litwę, Węgry wokół Balatonu, czy też udział w sztafecie rowerowej dookoła świata Bike Jamboree 2019. W historii naszej działalności zapisały się też wyjazdy Szlakiem Latarni Morskich, wzdłuż tzw. "Ściany Wschodniej"," Ściany Zachodniej", Rajd Tarnów- Hel, dookoła Tatr i wiele innych po terenie całej Polski.

Prócz organizowanej Pielgrzymki do Częstochowy czy Kalwarii Pacławskiej wymienić trzeba też inne nasze cykliczne wyjazdy: Topienie Marzanny, wyjazd do Lipnicy Murowanej w Niedzielę Palmową, Klub 200 (impreza wymagająca przejechania min. 200 km w ciągu jednego dnia), Rajd Drogą Poznawania, Rajd im. T. Tertila, oraz kończący sezon wyjazd na uroczystości patriotyczne do Łowczówka czy inne mniej wymagające wyjazdy rowerowe. Godnym podkreślenia jest fakt, że wspomniany wcześniej dystans 200 km pokonywały również panie: m.in Jolanta Bilkowska, Agnieszka Głód, Justyna Iskra (Kobos), Katarzyna Kojder, Magdalena Zielińska (Zaleńska), Renata Szczebak, Anna Topolska, Ewa Kuczek, Dorota Słobodzian i inne. W roku 2012 po raz pierwszy zorganizowaliśmy maraton rowerowy "Klubu 300" na trasie Tarnów - Chęciny - Tarnów, zaś jego dystans wyniósł 312 km. Klub "300" powtórzyliśmy też w roku 2015, uczestniczyły w tych maratonach również panie Justyna Kobos, Katarzyna Kojder, Anna Topolska (brawo).

Istotą działalności Klubu pozostaje turystyka rowerowa, nie zaś sportowa rywalizacja.

Program naszych wyjazdów jest od wielu lat dostępny na naszej stronie internetowej www.sokol.okay.pl Śledzić poczynania można też na facebooku https://www.facebook.com/sokol.tarnow/. Wszystkie wycieczki mają charakter otwarty, bezpłatny (poza tymi gdzie trzeba ponieść koszt przejazdów PKP, noclegów) i mają na celu stanowić zachętę dla mieszkańców Tarnowa i okolic do aktywnego spędzania czasu poprzez uprawianie kolarstwa połączonego z poznawaniem kraju i zagranicy. Na wyjazdach rowerowych każdy uczestnik porusza się na własną odpowiedzialność i powinien posiadać wiedzę i umiejętność poruszania się po drogach publicznych. Celem Klubu jest skupianie ludzi zarażonych bakcylem turystyki rowerowej oraz propagowanie jej walorów wśród społeczeństwa. Jej Członkowie tworzą małą społeczność złożoną z pasjonatów w różnym wieku - podczas regularnych spotkań planują kolejne wyprawy i wymieniają doświadczenia. Spotkania te odbywały się w Sali Konferencyjnej Tarnowskiego Centrum Informacji, w siedzibie PTTK przy ulicy Żydowskiej, w restauracji "U Młynarzy" by ponownie wrócić do TCI -  tradycyjnie w ostatni piątek miesiąca o godzinie 18.

Zapraszamy na nie wszystkich chętnych zainteresowanych turystyką rowerową.

Materiały KTR Sokół Tarnów

Pieśń Klubu Turystyki Rowerowej

"Pożegnanie Tarnowa"

Żegnaj nam dostojny, stary Tarnowie
Rzeko Biała żegnaj nam.
Zapisałem się na rajd po Europie,
Byłem tam już nie jeden raz.

Zapisałem się do tarnowskiego "Sokoła",
Dobra grupa, choć sławę ma złą.
Całe życie ich toczy się na kołach,
"Urodzeni na rowerze" ich zwą.

Lecz w pamięci przechowuję twój slajd.

Z tą ekipą pedałuję już nie pierwszy raz,
Znamy się od wielu, wielu lat.
Jeśliś dobrym kolarzem, radę sobie dasz,
Jeśli nie, Toś cholernie wpadł.

ref.:     A więc żegnaj mi, kochana ma!

Żegnaj nam dostojny, stary Tarnowie
Rzeko Biała żegnaj nam.
Wyruszamy już na rajd po Europie,
Gdy wrócimy opowiemy wam.

Lecz w pamięci przechowuję twój slajd.

Wszelkie uwagi odnośnie funkcjonowania i zawartości strony prosimy kierować na email: napisz do autora strony sokol2@interia.eu